پیشگیری از سرطان

پیشگیری از سرطان با تغذیه صحیح

-چاقی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان هاي زیر میشود:
کبد، تخمدان، تیروئید ،مري ،رحم ،پستان ،لوزالمعده ،معده ،کیسه صفرا ،میلوم متعدد*،مننژیوم ،
پروستات ،روده بزرگ
-مصرف گوشت هاي قرمز و چربی ها خصوصاً چربی هاي حیوانی را کم کنید.این غذاها هم موجب چاقی
می شود و هم خطر سرطان هایی مثل سرطان پستان، پروستات و روده بزرگ را زیاد می کند.
-سبزي ها و میوه ها به دلیل داشتن انواع ویتامین ها، مواد معدنی مفید، مواد ضد سرطان و الیاف هضم
نشدنی بسیار مفیدتر و از پیدایش خیلی از سرطان ها جلوگیريمی کنند.
-مشروبات الکلی عامل بروز برخی سرطان ها مثل سرطان هاي دستگاه گوارش و حفره دهان است.
-پختن غذاها خصوصاً گوشت ها در درجه حرارت خیلی زیاد )کباب کردن و ( …منجر به بروز برخی مواد
سرطان زا در آنها می شود.
-وزن خود را در حد متعادل حفظ کنید .زیاد غذا نخورید و چاق نشوید.
-به جاي سرخ کردن مواد غذایی در روغن از غذاهاي آب پز استفاده کنید.
*میلوم متعدد یا سرطان سلول هاي پلاسما:میلوم متعدد یا سرطان سلول هاي پلاسما در مغز استخوان یافت میشوند، مغز استخوان بافت اسفنجی در
داخل برخی از استخوان هاي بزرگتر است .گاهی اوقات این سلول هاي پلاسما غیر طبیعی، که به عنوان سلول هاي میلوم شناخته میشوند، یک تومور تنها
تشکیل می دهند، که پلاسماسیتوماي انفرادي نامیده می شود .اگر بیش از یکی از این تومورها را داشته باشید، میلوم متعدد نامیده می شود.
-مصرف گوشت هاي قرمز ،چربی هايحیوانی و لبنیات چرب را تا حد امکان کم کنید و به جاي آن از
غذاهاي گیاهی، ماهی و مرغ پوست گرفته شده استفاده کنید.
-اگرچه روغن هاي گیاهی مثل روغن زیتون، ذرت، سویا، آفتاب گردان و کنجد از سایر روغن ها خیلی بهتر
است اما آنها را نیز بی رویه مصرف نکنید.
-هر روز سبزي و میوه بخورید .از غلات کامل و سبوس دار استفاده کنید.
-مصرف غذاهاي دودي، نمک سود و انواع شوري ها را کنار بگذارید.
-غذا را خارج از یخچال نگه داري نکنید و مدت نگه داري غذا در یخچال و فریزر هم محدود باشد.
-نوشابه ها و آب میوه هاي غیرطبیعی ننوشید.
-توجه داشته باشیم که خوردن تنقلاتی مثل پفک و چیپس و غذاهاي آماده مثل سوسیس، کالباس و پیتزا
براي همه ،به ویژه براي کودکان،مضر است
-به جاي مصرف فست فودها، از خانواده بخواهید غذاهاي سالم پرانرژي برایتان آماده کنند.
-بد نیست گاهی به مادرتان استراحت بدهید، چرا شما یک غذاي سالم براي همه درست نمی کنید؟
سرطانومراقبتازپوست
-ازرویا رویی با نور آفتاب بین ساعات 11صبح تا 4بعد از ظهر خودداري شود.
-با پوشیدن لباس هاي پوشیده حدالمقدور از پوست بدن خود محافظت کنید.
-با استفاده از کرم هاي ضدآفتاب از پوست خود محافظت کنید ).حتی در روزهاي مه آلود و ابري هم از کرم
ضدآفتاب استفاده کنید(
-از کلاه براي محافظت صورت، گوش ها و گردن در برابر نور آفتاب استفاده کنید.
-از عینک هاي آفتابی براي محافظت چشم ها و پوست اطراف چشم در برابر نور آفتاب استفاده کنید.
سرطانوفعالیتجسمانی
-در برنامه روزانه زندگی خود حتی چند دقیقه هم شده ورزش کنید.
-فعالیت بدنی مداوم و مرتبی داشته باشید.
-وزن خود را در حد مناسب حفظ کنید.
-مواظب باشید چاق نشوید.
-30دقیقه فعالیت بدنیبا شدت متوسط براي حداقل 5بار در هفته)150دقیقه فعالیت بدنی با شدت
متوسط در هفته (توصیه می شود.
-افزایشو کاهش تدریجی شدت فعالیتها و نرمش قبل و بعد از انجام فعالیت ورزشی به منظور گرم کردن
و سرد کردن تدریجی بدن ضروري است.
-بعد از غذا فوراً فعالیت انجام ندهید .)حداقلیکساعت قبل از غذا و تا دو ساعت بعد از غذا فعالیت شدید
انجام ندهید(
-قبل و بعد از فعالیتها استراحت کنید.
-اگر در حین فعالیتی خسته شدید،توقف کنید و استراحت کنید.
-وقتی احساس میکنید خیلی خسته هستید چند بار استراحت کوتاه مؤثرتراز استراحت طولانی است.
-پیادهروي در سطح صاف راحتترین، دردسترسترینو کم هزینه ترین فعالیت فیزیکی براي جلب سلامتی
میباشد.
-چقدر خوب است گاهی شما برنامه ورزشی دسته جمعی براي خانواده بچینید.
معیار هاي مهم سلامتی
ثابت نگه داشتن وزن متناسب در تمام طول زندگی
داشتن فعالیت فیزیکی مناسب
مصرف رژیم غذایی سالم با تأکید بر منابع گیاهی
پرهیز از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی
*چندنکته قابل توجه:
-پیشگیري از سرطان محدود به سن خاصی نیست.
-باید با تغییرات تدریجی در مسیر زندگی، سعی در اصلاح شیوه زندگی خود و جامعه نمود.
-علایم هشدار دهنده سرطان را بشناسید .هر چه سرطان زودتر تشخیص داده شود،درمان پذیرتر است.
-باورهاي نادرست را کنار بگذارید و به دیگران امید بدهید .دست کم نیمی از سرطان ها درمان پذیرند.
-سن سرطان در ایران پایین تر نیست، جمعیت جوان ما بیشتر است.
-سهم شما از علل قابل پیشگیري مرگ ناشی از سرطان، بیشاز 50 %است.
-سرطان بیماري سنین بالاست، اما گاهی زمینه ارثی، شروع سرطان راجلو می اندازد.
-سرطان مساوي مرگ نیست.

 

 

خاکشیر
ر
بنفشه
بنفشه
بادرنجبویه
بادرنجبویه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *